Ogólnie o witaminie B6

Witamina B6 jest jedną z substancji niezbędnych do prawidłowego rozwoju i dalszego funkcjonowania organizmu człowieka. Inaczej zwana pirydoksyną, reguluje wiele funkcji życiowych i przez to jej zbyt mała bądź odwrotnie – zbyt duża – ilość w codziennej diecie może przysporzyć wielu kłopotów; więcej o tym w zakładkach >>> Niedobory witaminy B6 oraz Nadmiar witaminy B6

Witamina B6 – nie tylko pirydoksyna

Przez wiele lat uważano, że witamina B6 istnieje w organizmie człowieka jedynie jako związek zwany pirydoksyną. Według niedawnych badań wynika jednak, że sama witamina B6 to praktycznie kilka różnych związków o podobnych właściwościach. Najważniejszą cechą witaminy B6 jest jej rozpuszczalność w wodzie. Wszystkie związki te również pełnią podobną rolę w organizmie ludzkim, o czym dokładniej można przeczytać w rozdziale >>> Witamina B6 a organizm człowieka.

Dla kogo witamina B6?

Ze względu na role, które pełni witamina B6 w organizmie, jest ona niezbędna praktycznie na każdym etapie życia. Zdarzają się jednak grupy osób, które mogą charakteryzować się zwiększonym zapotrzebowaniem na tę witaminę. Na pewno są to osoby młode – zarówno dzieci, jak też młodzież szkolna – głównie ze względu na rozwój organizmu oraz zwiększoną koncentrację umysłową w trakcie nauki. Dodatkowo suplementować witaminę B6 powinny również kobiety w ciąży oraz podczas terapii hormonalnej – ma to związek z poziomem hormonów w organizmie. Także osoby dziedzicznie narażone na astygmatyzm powinny zwracać uwagę na właściwą podaż witamin.

Źródła witaminy B6

Generalnie większość zapotrzebowania na witaminę B6 powinna być zaspokojona w ramach codziennej, dobrze zbilansowanej diety bogatej w owoce – istnieje szereg produktów, które są bogatym źródłem tej witaminy, o czym szerzej można przeczytać w zakładce >>> Gdzie szukać witaminy B6. W przypadku, gdy zapotrzebowanie na pirodyksynę jest zwiększone, zaleca się stosowanie dostępnych w aptekach suplementów diety.